Учитель математики має не тільки навчати учнів, а й виховувати їх. З плином часу змінюється суспільство, умови його життя, цілі, пріоритети. Змінюється і шкільна математика.
На уроках математики в наш час є можливість і потреба виховувати в учнів:
а) культуру мовлення,
б) культуру мислення,
в) почуття патріотизму,
г) естетичні почуття,
д) науковий світогляд,
е) культуру поведінки.
На уроках математики учням часто доводиться говорити і писати. Роблять вони це не завжди грамотно і охайно. Учитель математики, слухаючи їх відповіді, читаючи записи, не може їх не виправляти. Особливо ті, які стосуються математичних термінів і символів.
Сучасна українська математична мова досить багата і зручна. Вона дає змогу зрозуміло і однозначно висловити математичну думку, сформульовану будь-якою іншою мовою. У деяких випадках українською мовою передати певні нюанси навіть зручніше, ніж іншими мовами. Наприклад, одному російському слову «решение» в українській мові відповідають чотири різних:
Рішення – постанова,
Розв’язування – процес,
Розв’язання – результат процесу,
Розв’язок – кінцевий результат, відповідь.
Ці слова – не синоніми, заміняти одне з них іншим не можна, їх зміст різний.
Учителям бажано дотримуватися термінології, що є в «Програмах», затверджених Міністерством освіти і науки.
Термін «числовий промінь» слід замінити на «координатний промінь». Бо числовий промінь – це множина всіх невід’ємних чисел, а в 5-6- х класах говорити про дійсні числа рано.
Говорячи про естетичне виховання учнів на уроках математики, слід мати на увазі дві складові частини: виховання естетичних почуттів змістом матеріалу і естетикою поведінки вчителя.
Питання про світогляд найбільш дискусійне. Наш світогляд матеріальний, у ньому існують матеріальні речі: ґрунт, машини, будинки, люди, тварини тощо. Але неправильно стверджувати, що в світі немає нічого, крім матерії. Крім тіла, людина має ще й душу або психіку, яка породжує внутрішній світ людини. Цей світ не матеріальний, але існує.
У внутрішньому світі математика – і абстрактні прямі, кола, вирази, рівняння, функції. Інтеграли та різні конструкції з них. Хоча всі ці абстракції створені людською свідомістю, але – не матеріальні. Неправильно стверджувати, що математика – наука про просторові форми і кількісні відношення матеріального світу. Існують як матеріальні об’єкти, так і не матеріальні. Усі математичні поняття, а отже і математичні твердження, - нематеріальні абстракції.
Правильно виховувати світогляд учнів – це означає аргументовано переконувати їх у тому, що наш світ складається не тільки з матеріальних речей, а й з нематеріальних продуктів мислення: понять, ідей, теорій, мільярдів внутрішніх світів людей. Філософи здебільшого говорять не про внутрішній світ людини, а про духовний світ особистості.
Культура поведінки – це система моральних вимог, які стають для людини складовою частиною її звичок і навичок.
Щоб добре виховувати в учнів позитивні моральні якості, потрібний не просто індивідуальний підхід до кожного вихованця, а й врахування багатьох інших умов.
Люди різних вір, прихильники різних ідеологій по-різному визначають системи тих моральних якостей, які слід прищеплювати учням. Але є риси, з якими погоджуються майже всі. Ось вони.
На уроках математики в наш час є можливість і потреба виховувати в учнів:
а) культуру мовлення,
б) культуру мислення,
в) почуття патріотизму,
г) естетичні почуття,
д) науковий світогляд,
е) культуру поведінки.
На уроках математики учням часто доводиться говорити і писати. Роблять вони це не завжди грамотно і охайно. Учитель математики, слухаючи їх відповіді, читаючи записи, не може їх не виправляти. Особливо ті, які стосуються математичних термінів і символів.
Сучасна українська математична мова досить багата і зручна. Вона дає змогу зрозуміло і однозначно висловити математичну думку, сформульовану будь-якою іншою мовою. У деяких випадках українською мовою передати певні нюанси навіть зручніше, ніж іншими мовами. Наприклад, одному російському слову «решение» в українській мові відповідають чотири різних:
Рішення – постанова,
Розв’язування – процес,
Розв’язання – результат процесу,
Розв’язок – кінцевий результат, відповідь.
Ці слова – не синоніми, заміняти одне з них іншим не можна, їх зміст різний.
Учителям бажано дотримуватися термінології, що є в «Програмах», затверджених Міністерством освіти і науки.
Термін «числовий промінь» слід замінити на «координатний промінь». Бо числовий промінь – це множина всіх невід’ємних чисел, а в 5-6- х класах говорити про дійсні числа рано.
Говорячи про естетичне виховання учнів на уроках математики, слід мати на увазі дві складові частини: виховання естетичних почуттів змістом матеріалу і естетикою поведінки вчителя.
Виховання наукового світогляду
Питання про світогляд найбільш дискусійне. Наш світогляд матеріальний, у ньому існують матеріальні речі: ґрунт, машини, будинки, люди, тварини тощо. Але неправильно стверджувати, що в світі немає нічого, крім матерії. Крім тіла, людина має ще й душу або психіку, яка породжує внутрішній світ людини. Цей світ не матеріальний, але існує.
У внутрішньому світі математика – і абстрактні прямі, кола, вирази, рівняння, функції. Інтеграли та різні конструкції з них. Хоча всі ці абстракції створені людською свідомістю, але – не матеріальні. Неправильно стверджувати, що математика – наука про просторові форми і кількісні відношення матеріального світу. Існують як матеріальні об’єкти, так і не матеріальні. Усі математичні поняття, а отже і математичні твердження, - нематеріальні абстракції.
Правильно виховувати світогляд учнів – це означає аргументовано переконувати їх у тому, що наш світ складається не тільки з матеріальних речей, а й з нематеріальних продуктів мислення: понять, ідей, теорій, мільярдів внутрішніх світів людей. Філософи здебільшого говорять не про внутрішній світ людини, а про духовний світ особистості.
Виховання культури поведінки
Культура поведінки – це система моральних вимог, які стають для людини складовою частиною її звичок і навичок.
Щоб добре виховувати в учнів позитивні моральні якості, потрібний не просто індивідуальний підхід до кожного вихованця, а й врахування багатьох інших умов.
Люди різних вір, прихильники різних ідеологій по-різному визначають системи тих моральних якостей, які слід прищеплювати учням. Але є риси, з якими погоджуються майже всі. Ось вони.
- Не роби зла нікому.
- Живи, не заважаючи жити іншим.
- Не будь жорстоким і мстивим.
- Будь добрим, допомагай немічним.
- Шануй батьків і всі близьких.
- Поважай учителів і наставників.
- Не обманюй.
- Не зраджуй.
- Не кради.
- Будь законослухняним.
- Не кепкуй з віри і святинь інших людей.
- Не намагайся жити за рахунок чужої праці.
- Відповідально стався до своїх обов’язків.
- Не примушуй інших робити зло.
Немає коментарів:
Дописати коментар